Thursday, January 13, 2011

2010 PMR Post Mortem


SMK TUN MUTAHIR MELAKA

POST MORTEM KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PMR  2010 BAGI MATAPELAJARAN

BAHASA INGGERIS


1.      Perbandingan keputusan Peperiksaan PMR  Bahasa Inggeris 2010 dengan keputusan Pecapaian PMR  Tahun 2009 terdapat  bahawa pencapaian Bahasa Inggeris telah meningkat dari segi kualiti dan  kuantiti. (Sila rujuk kepada Jadual 1)


TAHUN
JUM
AMBIL
A
B
C
D
E
A+B+C+D
BEZA
GRED
PURATA
BEZA GP
BIL
%
BIL
%
BIL
%
BIL
%
BIL
%
BIL
%
2009
269
30
11.2
34
12.6
43
16.0
67
24.9
95
35.3
174
64.7

2.0
3.61

0.66
2010
291
33
11.3
37
12.7
55
18.9
69
23.7
97
33.3
194
66.7
3.55

Jadual 1

1.1    Penurunan dari segi kuantiti

 Gred Purata  PMR Bahasa Inggeris    2009     = 3.61
 Gred Purata PMR Bahasa Inggeris     2010   =   3.55
 Beza GP                                                         =    0.2

1.2   Peningkatan dari segi kuanliti

 Peratus  ‘A’  PMR Bahasa Inggeris 2009  =   11.2%
 Peratus ‘A’  PMR  Bahasa Inggeris 2010  =  11.3 %
             Beza                                                           =  +0.1 %
2.      Pencapaian Target QNet PMR 2010bagi Panitia Bahasa Inggeris
Target Cemerlang Bahasa Inggeris  =  56 orang
Tercapai                                            =  33orang
Target Lulus Bahasa Inggeris           =  61.95
Tercapai                                            =  66.7
            Pada keseluruhannya, keputusan peperiksaan PMR  2010 adalah menggalakkan di mana terdapat peningkatan
        pencapaian dari segi kuantiti dan kualiti.

3.      PELAJAR –PELAJAR YANG GAGAL PMR KERANA GAGAL BAHASA INGGERIS
BIL
NAMA
TING
1
NURUL AZIEMAH RAHMAN
3R
2
NOR FATIN SHAHIRAH SEMAN
3R
3
JULIZAH JOHAN
3B
4
NURUL ATIQAH IBRAHIM
3R
5
FARAH HAINIZA MOHD YASNI
3A
6
DASMOND LIM
3J
7
SITI HAJAR AISYAH ABD RAZAK
3C
8
MOHD FIKRI MOHD KAMARULZAMA
3R
9
CHEW WEE SIANG
3V
10
AZRI ZAINI
3B
11
NURUL SUZAILA SHAMSUL
3B
12
NUR SOLEHAH ABDULAH
3B
13
NOR FARAH AZEEN ABU BAKAR
3V
14
NUR JULIANA SHARUL AZMI
3V
15
MOHD SYAFIQ MOHD HASSAN
3C
16
MOH CHECK HUI
3V
17
TAI WEI RU
3V
18
NORHASHIKIN SAHARI
3V
19
CHEONG LEE YUN
3V
20
LIM HOCK LEONG
3V
21
MUHD AIZUDIN AMRAN
3V
22
SULAIMAN MAHAMAD
3B
23
DAREN CHUA
3C
24
YEH SHI QI
3C
25
CHEAH WOEI SHIN
3C

3.1 SEBAB-SEBAB PELAJAR GAGAL
      3.1.1  Tidak menguasai asaa Bahasa Inggeris berdasarkan TOV mereka adalah agak rendah
     3.1.2  Mempunyai sikap negatif terhadap Bahasa Inggeris
     3.1.3   Tidak berusaha
     3.1.4   Tidak buat latihan walaupun telah dinasihati dan diberi amaran
3.1.5         Ponteng kelas tambahan

4.Pelajar –Pelajar yang tidak dapat ‘Straight As’ kerana Bahasa Inggeris :
                Aqilah Mohd Saleh – 3J
                Teo Shuet Yee – 3J

4.1 Sebab-Sebab Pelajar Tidak Mendapat A
  • Pembinaan struktur ayat yang berbeza kurang mantap menyebabkan markah bagi penulisan karangan kurang
  • Penggunaan pelbagai perkataan dalam penulisan yang kreatif agak lemah

5                                 KEPUTUSAN BAHASA INGGERIS MENGIKUT KELAS BAGI PMR 2010

















KELAS
BIL.
A
B
C
D
A+B+C+D
E
TH
GPMP
GURU

CALON
Bil.
%
Bil.
%
Bil.
%
Bil.
%
Bil.
%
Bil.
%



3I
37
19
51.4
7
18.9
10
27.0
1
2.7
37
100.0
0
0.0
0
1.81
Tan Bee Ling
3A
38
7
18.4
10
26.3
13
34.2
7
18.4
37
97.4
1
2.6
0
2.61
Salinah Abdullah
3J
38
7
18.4
16
42.1
10
26.3
3
7.9
36
94.7
2
5.3
0
2.39
Noor Aini M
3C
38
0
0.0
2
5.3
11
28.9
13
34.2
26
68.4
12
31.6
0
3.92
Salinah Abdullah
3R
38
0
0.0
1
2.6
5
13.2
18
47.4
24
63.2
14
36.8
0
4.18
Salinah Abdullah
3V
35
0
0.0
1
2.9
4
11.4
16
45.7
21
60.0
14
40.0
2
4.23
Salinah Abdullah
3B
29
0
0.0
0
0.0
2
6.9
6
20.7
8
27.6
21
72.4
1
4.66
Tan Bee Ling
3H
24
0
0.0
0
0.0
0
0.0
4
16.7
4
16.7
20
83.3
2
4.83
Noor Aini M
3K
14
0
0.0
0
0.0
0
0.0
1
7.1
1
7.1
13
92.9
0
4.93
Koh Paw Cheng
Jum:
291
33
11.3
37
12.7
55
18.9
69
23.7
194
66.7
97
33.3
5
3.55

JADUAL 2
5.1.  Kekuatan

5.1.1        Program IEC-Target A 2010 telah membantu dalam peningkatan prestasi pelajar
5.1..2  Pelajar mempunyai penguasaan bahasa yang tinggi, mempnnyai keyakinan bertutur dengan fasih, membina ayat dan
            perbendaharaan kata yang luas, 
5.1..3 Bersikap positif, tekun, cekap menjalankan aktiviti tugasan dan aktiviti kelas, bersikap terbuka kerana keinginan menggunakan  
           Bahasa Inggeris sebagai perbualan harian.
5.1.4   Kehadiran pelajar ke  kelas tambahan amat baik.
5.1.5   Banyak latihan soalan peperiksaan percubaan PMR dari negeri-negeri lain diberikaada pelajar dalam Program Ulangkaji
           Intensif serta Program ICC yang bermula sebaik sahaja selepas Peperiksaan Percubaan PMR.
5.1.6  Guru yang berpengalama, berkomitment dan  sentiasa  menasihati serta memuji pelajar-pelajar. 

6.. Kelemahan
6.1.1  Pelajar kurang minat dalam P & P Bahasa Inggeris dan tidak ambil berat terhadap teguran dan nasihat guru serta
tidak siapkan tugasan dan latihan yang disediakan
6.1.2  Asas Bahasa Inggeris yang kurung mantap menyebabkan kurang faham kehendak soalan dan tidak dapat menulis ayat-ayat
         dengan struktur bahasa yang baik
6.1.3 Kehadiran ke sekolah dan kelas Tambahan kurang memuaskan

STRATEGI  :
-          Melaksanakan Program ‘Intensive English Coaching-Target A
-          Memperbanyakan kertas soalan peperiksaan percubaan negeri-negeri lain , latihan  PMR
-          Kelas tambahan bagi pelajar yang lemah
-          Memastikan pelajar merujuk kamus sentiasa
-          Tindakan tegas terhadap pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab dan ponteng kelas tambaha       .

Disediakan oleh :
TAN JEE NGOH
Ketua Panitia Bahasa Inggeris











                 

No comments:

Post a Comment