PANITIA BAHASA INGGERIS
SMK TUN MUTAHIR , MELAKA
PROGRAM MBMMBI 2011
Program MBI
A. LEARN A WORD A DAY
TEMPAT : Siaran Radio SMKTMu
MASA : Jam 7.10 pagi / waktu rehat sesi petang
HARI : Setiap hari
SASARAN : Tingkatan Peralihan hingga Tingkatan 5
Objektif : Meningkatkan perbendaharaan kata Bahasa Inggeris pelajar
Meningkatkan penggunaan perkataan dalam ayat
Pelaksanaan Aktiviti :
o Siaran dalam Radio sekolah
o Pelajar dihendaki menulis perkataan yang disiarkan dalam buku latihan ‘Grammar’
o Guru matapelajaran setiap kelas menjalankan latihan pengukuhan dalam P&P
B. SPM IEC & PMR IEC PROGRAM(KUMPULAN CEMERLANG)
MASA : 1.10-2.10 PTG
HARI : SELASA(MINGGU GENAP)
SASARAN : PELAJAR TINGKATAN 5SN,5SSI , 5PA1 , 3I, 3A, 3J
OBJEKTIF : Meningkatkan prestasi pelajar untuk mencapai target Q-Net Sekolah
Pelaksanaan Aktiviti : Latih-tubi berfokus pada kertas 1
(Directed & Continuous Writing, Literature component)
Latihan kertas soalan SPM/PMR
Teknik menjawab soalan
C. EiE Program (Kumpulan Lulus)
MASA : 1.10-2.10 PTG
HARI : SELASA (MINGGU GANJIL)
SASARAN : PELAJAR TINGKATAN 5PA2, 5SS, 5KI, 3C,3R,3B
OBJEKTIF : Meningkatkan prestasi pelajar untuk mencapai target Q-Net Sekolah
Pelaksanaan Aktiviti : Latih-tubi berfokus pada kertas 1 (Directed Writing)
Latihan kertas soalan SPM/PMR
Teknik menjawab soalan
Program MBMMBI
D. Newspaper-in-Education
Sumber : New Straits Times & Berita Harian
Hari : setiap hari bagi (3 kelas yang baik)
Setiap hari Rabu (kelas yang sederhana & lemah)
Sasaran ; Tingkatan 1 hingga 5
Objektif : Memupuk minat membaca di kalangan pelajar
Meningkatan perbendaharaan pelajar dalam matapelajaran Bahasa Inggeris
Pelaksanaan Aktiviti:
· Pelajar melanggan suratkhabar
· Pelajar memilih dan membaca sebuah keratan akbar serta menampal dalam buku Grammar dan mencari makna / membina ayat dengan perkataan yang dipilih tersebut.
· Bagi pelajar yang mempunyai pengguasaan yang lebih tinggi, pelajar meringkaskan keratan akbar tersebut.
· Guru memantau hasil kerja pelajar.
Disediakan oleh
Tan Jee Ngoh
Ketua Panitia Bahasa Inggeris
No comments:
Post a Comment